Driver du ett företag via en e-butik är det A och O att du har kontroll på dina kunder. Det gäller såväl dina befintliga kunder som dina presumtiva kunder. Med kontroll avses att du ska ha tillgång till uppgifter om kunden och vilka kontakter som kunden har haft med ditt företag. Är det till exempel en återkommande kund som köper en viss typ av produkter eller är det endast en presumtiv kund som har besökt ditt företags e-butik vid olika tillfällen? Har du denna kunskap om dina kunder kan du anpassa dina marknadsföringsåtgärder och vidta precis den åtgärd som behövs för varje enskild kund. Detta är något som omgående kommer att ge resultat i form av ökad försäljning och ökat antal kunder.
CRM är nyckeln till framgång med dina kunder
Emellertid är det inte tillräckligt att du har tillgång till omfattande information om kunderna. Du måste även ha ett automatiserat system som analyserar datan och som ser till att rätt åtgärd vidtas vid rätt tillfälle. Att du själv, eller din personal, löpande går igenom kunddatan och därefter manuellt vidtar de åtgärder som behövs, är inte företagsekonomiskt försvarbart. Det är genom att automatisera arbetet som det blir en bra affär för dig och ditt företag.
Nyckeln för att du ska lyckas att såväl samla in som att använda kunddatan på rätt sätt är att du använder dig av ett CRM-system. CRM står för Customer Relation Management och ett CRM är ett digitalt verktyg som samlar in relevant kunddata för att därefter analysera datan och vidta lämpliga åtgärder. Dessa åtgärder kan bestå av att till exempel skicka ett mejl eller ett specifikt erbjudande till kunden eller underrätta en av företagets säljare som kontaktar kunden med personligt samtal eller ett besök, för att endast nämna några exempel.
Inköp av ett CRM är en bra investering
Ett inköp av ett CRM-system kommer med största sannolikhet att vara en av de bästa investeringar som ditt företag någonsin kommer att göra. Idag är det möjligt att köpa användarvänliga och avancerade CRM-system utan att behöva investera några större belopp.
I de flesta fall är det dessutom fråga om molntjänster i form av månadsabonnemang, vilket innebär att du betalar ett fast belopp varje månad för att få tillgång till CRM-systemet i form av en molntjänst. Du behöver därför inte investera i hårdvara i form av till exempel en server eller liknande för att få tillgång till ett CRM-system. Dessutom finns det i regel inte några längre bindningstider, varför du snabbt och enkelt kan säga upp abonnemanget om du av någon anledning inte längre vill använda dig av tjänsten.